hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > اما و اگر رد کلیات  بودجه 1403

اما و اگر رد کلیات  بودجه 1403

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، به‌رغم تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، کلیات این لایحه را در صحن علنی رد کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، به‌رغم تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، کلیات این لایحه را در صحن علنی رد کردند. آن‌هم در شرایطی که  رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ اعلام کرده بود که دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع را واقعی‌تر دیده است.
مجلسی‌ها در توجیه این تصمیم خود می‌گویند عدم توجه به اجرای مصوبه مجلس در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مهم‌ترین علت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه 1403 بوده است. برای نمونه احد آزادی‌خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در این زمینه گفته است: مجلس بر انطباق بودجه ۱۴۰۳ با برنامه هفتم تأکید دارد، ما مصر هستیم که احکام مندرج در بودجه تناسبی با برنامه هفتم داشته باشد که بعضا چنین چیزی رعایت نشده بود؛ نمونه بارز آن بحث بازنشستگان است. این عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق درباره اصلاحات مدنظر مجلس در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: دولت باید در اصلاحیه بودجه به بحث بازنشستگان توجه کند که مجلس بر این موضوع اصرار دارد؛ ما آمادگی تعامل با دولت برای انجام اصلاحات در لایحه بودجه را داریم البته که دولت پذیرفته ۵۰ همت منابع برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه لحاظ کند.
اما لایحه بودجه 1403 طرفدارانی هم در مجلس دارد. آن‌ها می‌گویند این برداشت شماری از بهارستان نشینان از لایحه بودجه 1403 کاملا اشتباه است. آن‌ها استدلال می‌کنند که طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت در گام نخست فقط منابع و سقف بودجه را به مجلس ارائه کرده است؛ به‌عبارت‌دیگر آن‌طور که احمد راستینه، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفته است دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ را طبق قانون اصلاح ساختار بودجه در دو مرحله به مجلس ارائه داده و در مرحله اول درباره بخش اول لایحه که مربوط به حوزه درآمدی است در مجلس رأی‌گیری انجام شد و بخش هزینه‌ها، پس از تصویب بخش اول و تعیین سقف درآمدی بودجه به مجلس ارائه خواهد شد. مخالفان کلیات لایحه بودجه با تصوری که از نحوه رسیدگی به بودجه طبق روال قبلی یعنی بررسی هم‌زمان درآمدها و هزینه‌های بودجه داشتند به بیان مخالفت با کلیات آن پرداختند و درنهایت این مخالفت‌ها منجر به عدم تصویب کلیات لایحه بودجه شد. خود دولتی البته فرضیه دیگری را هم مطرح می‌کنند. سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این زمینه گفته است: برخی نمایندگان دلخوری‌هایی بابت تخصیص بودجه به حوزه‌های انتخابیه خود داشتند یا از مدیران استانی دلخوری داشتند و به‌صراحت گفتند این مسئله را در بودجه تلافی می‌کنند.
به هر ترتیب دلیل رد بودجه هر چه که باشد از عدم تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گرفته تا بحث تسویه‌حساب سیاسی، دولتی‌ها تا چهارشنبه (۲۹ آذر) برای انجام اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ فرصت دارد و بعدازآن جلسات کمیسیون تلفیق تشکیل می‌شود؛ باید دید اصلاحیه بودجه چه سرنوشتی در مجلس پیدا می‌کند و آیا بهارستان نشینان با توجه به فرصت اندک پیش رو با اغماض از مشکلات احتمالی لایحه بودجه گذر می‌کنند یا سرنوشت دیگری در انتظار این سند مهم کشوری است؟

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد